Warto przygotować swój samochód do zimy zanim nas zaskoczy. Aby auto nie odmówiło nam posłuszeństwa w mroźny poranek trzeba sprawdzić odpowiednio wcześniej, w jakim aktualnie stanie znajduje się bateria (darmowy test akumulatora oraz sprawdzenie ładowania z alternatora z wydrukiem, specjalnie dla Państwa w każdym z naszych oddziałów). Jednym z najważniejszych elementów instalacji elektrycznej jest akumulator – powinno się kontrolować jego stan, gdyż nawet najlepiej utrzymana bateria już w temperaturze 0oC traci jedną piątą swojej pojemności. Przy niższej temperaturze potrzeby energetyczne auta są znacząco wyższe i odwrotnie proporcjonalne do możliwości akumulatora. Aby uniknąć przykrych niespodzianek należy pamiętać o kilku rzeczach:
Alternator i regulator napięcia
W czasie jazdy prąd do samochodowych urządzeń elektrycznych jest wytwarzany przez alternator, prawidłowe napięcie ładowania jest to zakres napięcia między 13.8V – 14.5V. Gdy napięcie spadnie poniżej 13,8V, nasz akumulator będzie w permanentnym stanie niedoładowania, co znacząco wpłynie na jego kondycję (utrata parametrów, zasiarczenie), skutkiem czego mogą być problemy z odpaleniem auta. Napięcie powyżej 14.5V może uszkodzić nasz akumulator a nawet doprowadzić do eksplozji, w wyniku nagromadzenia gazów pod pokrywą. W przypadku ujawnienia nieprawidłowego napięcia ładowania, należy niezwłocznie udać się do sprawdzonego warsztatu celem zdiagnozowania i usunięcia usterki.
Pobór prądu
Wszystkie urządzenia w naszym aucie czerpią prąd, zdarza się jednak, że pobory podczas postoju przekraczają dopuszczalne normy. W połączeniu z mało użytkowanym autem, może doprowadzić do rozładowania baterii i problemów z odpaleniem samochodu. Dopuszczalny pobór prądu w aucie wynosi 0,02-0,05A. Jeżeli wykryjemy większe pobory konieczna będzie wizyta w warsztacie.
Czystość biegunów i zacisków
Zabrudzone, skorodowane bieguny i zaciski z pewnością ograniczają przepływ prądu. Koniecznie zadbajmy o ich czystość – w przeciwnym wypadku bateria będzie niedoładowana i mogą pojawić się problemy z uruchomieniem auta. W przypadku zabrudzenia czyścimy bieguny akumulatora oraz zaciski na przewodach, pamiętając, aby wcześniej odłączyć akumulator (zawsze robimy to w następującej kolejności: odłączamy „-„, następnie „+”, podłączamy odwrotnie, w przypadku gdy klemy są skorodowane najlepiej oczyścić je delikatnie papierem ściernym). Aby zabezpieczyć je przed kolejnym zabrudzeniem, warto nasmarować czopy akumulatora wazeliną techniczną, która dodatkowo zwiększy przewodnictwo elektryczne. Zaciski powinny być przykręcone w taki sposób, żeby ściśle obejmowały czopy, jednak nie za mocno, aby nie uszkodzić tych elementów.
Sprawdzamy poziom elektrolitu
Odkręcając korki w naszym akumulatorze można sprawdzić, czy elektrolit zakrywa płyty. Niedobór elektrolitu uzupełniamy wodą destylowaną lub demineralizowaną. Takich zabiegów nie wymagają akumulatory bezobsługowe.
Doładowanie naszego akumulatora
Jeżeli nasz pojazd jest eksploatowany tylko w cyklu miejskim, zalecane jest okresowe doładowanie. Pokonując w mieście nieznaczne odległości, instalacja nie zdąży odrobić strat związanych z rozruchem. Dla zwiększenia żywotności, szczególnie nowych baterii, zaleca się stosowanie ładowarek najwyższej jakości marki CTEK. Ze względu na swoją uniwersalność trzykrotnie została laureatem konkursu Best in test organizowanego przez Auto Świat.