Wymiana akumulatora w samochodzie to czynność eksploatacyjna, którą wykonujemy raz na kilka sezonów. Osoby posiadające lub pamiętające starsze pojazdy doskonale pamiętają czasy, kiedy wystarczyło odpiąć stary akumulator i podpiąć nowy, pamiętając o kolejności biegunów w przypadku elektronicznego sterowania wtryskiem. Jednakże czasy się zmieniają, samochody stają się coraz bardziej naszpikowane elektroniką, a sporo z nich posiada już dwa akumulatory na swoim pokładzie. Sam proces wymiany jest coraz bardziej skomplikowany.
Wymiana akumulatora w starszych i prostszych pojazdach
Posiadając samochód bez nadmiernej ilości elektroniki, która skutecznie może zostać unieruchomiona przez brak prądu, nasze zadanie jest mocno uproszczone. Po pierwsze musimy zlokalizować umiejscowienie naszego akumulatora. Następnie używając najczęściej klucza 13” demontujemy jego mocowanie.Kiedy akumulator jest luźny, możemy przystąpić do poluzowania i demontażu klem. Zaczynamy zawsze od ujemnej ze względu na eliminację ryzyka przypadkowych spięć. Warunkiem koniecznym jest położenie kluczyka w pozycji „STOP” i wyłączenie wszystkich odbiorników działających mimo całkowitego rozłączenia zapłonu. Nagła utrata prądu może spowodować spalenie tego elementu. Bardzo mocno uważać należy na akumulatory o tradycyjnej budowie, przechylenie w sposób nadmierny grozi wylaniem elektrolitu i poparzeniem ciała. Po podłączeniu konieczne może być rozkodowanie radioodbiornika samochodu, kod znajduje się zwykle w dokumentacji pojazdu. Niektórzy decydują się również na umieszczenie go na obudowie, co jest jednak nieodpowiedzialnym zachowaniem.
Systemy multimedialne i bezpieczeństwa w autach młodszych
Sterowniki poduszek powietrznych i innych systemów bezpieczeństwa nierzadko wskutek spadku napięcia zapisują błędy w swojej pamięci i po ponownym podłączeniu mogą generować błędy komputera lub zapalać kontrolki takie jak „AIRBAG” lub „ABS”. Podobnie sytuacja ma się z multimediami samochodowymi, podobnie jak w opisywanych wcześniej kodowanych radioodbiornikach. W takim przypadku zalecane jest podłączenie akumulatora podtrzymującego. Może to być inny akumulator podpięty za pomocą kabli rozruchowych, lub też specjalistyczne narzędzie posiadane przez każdy warsztat zajmujący się wymianami.
Najnowocześniejsze konstrukcje
Producenci niektórych aut na tyle skomplikowali i rozbudowali systemy elektroniczne, że tak prozaiczna czynność, jaką dawniej była wymiana akumulatora, nie może obyć się bez wizyty w serwisie. Do zresetowania parametrów, a także wprowadzenia nowego akumulatora do systemu. Czynność ta nie jest co prawda przesadnie kosztowna, ale generuje konieczność dojazdu i umówienia się na wizytę. Jeszcze bardziej skomplikowana jest sytuacja, kiedy do rozładowania dojdzie w czasie postoju lub jazdy daleko od domu, w czasie weekendu lub świąt. Nowoczesne sterowniki mają jednak to do siebie, że każdą baterię potrzebują mieć wprowadzoną po numerach seryjnych. Informacje dotyczące zarówno rodzaju akumulatora, jak i procedury jego wymiany znajdziemy zarówno w książce serwisowej i instrukcji, jak i po kontakcie z infolinią lub ASO danego producenta. Należy się do nich bezwzględnie stosować, podobnie jak do wskazań komputera pokładowego i komunikatów na temat rozładowania lub zbliżającej się konieczności wymiany.
Dodatkowe czynności, które warto wykonać przy wymianie baterii
Pierwszym zabiegiem, który może nas nawet uratować przed wymianą akumulatora, jest jego doładowywanie. Do ładowania akumulatora należy używać wyłącznie odpowiedniego prostownika, w przypadku nowszych konstrukcji z zaawansowaną elektroniką sterującą. To, czy akumulator odpiąć z układu elektrycznego pojazdu, określa instrukcja, jednak jakiekolwiek podłączanie dodatkowego źródła prądu do auta jest ryzykowne i należy je wykonywać ostrożnie z zachowaniem biegunowości. Regularne uzupełnianie braków prądu wynikających na przykład z krótkich dystansów pokonywanych przez samochód, jest gwarantem dłuższej pracy na baterii. Regularnie należy też sprawdzać sprawność ładowania pojazdu. Może to wynikać między innymi ze zbyt słabego napięcia paska wieloklinowego lub zużycia elementów alternatora. Kiedy jednak mamy pewność tego, że akumulator nadaje się do wymiany, musimy zadbać o połączenia elektryczne.
Przy montażu nowego akumulatora powinniśmy bezwzględnie wyczyścić klemy, a kiedy one są pęknięte, skorodowane lub w inny sposób uszkodzone, wymienić je na nowe. Ponadto też sprawdzić musimy mocowanie klemy do przewodów. Dokładne zaizolowanie kabli i mocne przytwierdzenie ich do klemy to bardzo istotny element pracy. Do wyczyszczenia użyć możemy szczotki drucianej, a następnie odtłuścić te elementy. Przy okazji wymiany akumulatora warto jest również podpiąć do klem multimetr po odpaleniu silnika i ustabilizowaniu obrotów w celu sprawdzenia sprawności ładowania. Jednak trzeba pamiętać o tym, że sprawdzamy ładowanie przy wyłączonych odbiornikach prądu i co najmniej kilka minut po odpaleniu, kiedy ubytek prądu spowodowany pracą rozrusznika został uzupełniony i obroty silnika po zejściu z tak zwanego ssania spadły do normalnego poziomu.