Akumulatory w systemach start-stop – jak wymieniać i na co zwrócić szczególną uwagę?
Rynek samochodowy ulega ciągłym i nieuniknionym zmianom. Zmieniły się również przepisy Unii Europejskiej odnośnie emisji CO2 do atmosfery. W związku z czym, producenci pojazdów zostali niejako zmuszeni do produkowania bardziej nowoczesnych, a przede wszystkim ekologicznych samochodów. Można pośród nich wymienić chociażby auta z systemem Start-Stop, które stają się już powoli pewnym standardem. Przybywa także takiego typu pojazdów w stacjach serwisowych, gdzie wykonuje się okresowe przeglądy serca całego pojazdu, czyli akumulatora. Akumulatory w systemach Start-Stop stosunkowo łatwo kontrolować. Problemy pojawiają się w momencie konieczności wymiany uszkodzonego, albo zużytego akumulatora. Najlepiej wybrać się zatem do serwisu, gdyż możemy nie poradzić sobie z wymianą tego rodzaju akumulatora.
Akumulatory w systemach start-stop
Gdzie go znajdziemy?
Akumulatory w systemach Start-Stop mogą być trudne do zlokalizowania. O ile w wypadku samochodów bez tegoż systemu, znajdują się one praktycznie za każdym razem pod maską, tak w samochodach wyposażonych w system Start-Stop, akumulator może znajdować się w nieco innym miejscu, jak chociażby w kabinie pasażerskiej, albo w bagażniku. Biorąc pod uwagę położenie akumulatora w samochodzie, jego model, jak i procedurę wymiany, całkowity czas zastąpienia niedziałającego, albo zużytego całkiem nowym, może wydłużyć się nawet i czterokrotnie w stosunku do baterii standardowych, które montowane są w pojazdach bez systemu Start-Stop.
Jaki akumulator Start-Stop?
Zanim dokonamy odpowiedniego wyboru akumulatora, trzeba się zorientować, z jakiego rodzaju systemem Start-Stop mamy właściwe do czynienia. System Start- Stop można podzielić ze względu na stopień jego złożoności na dwie grupy : podstawową, jak i zaawansowaną. W obu wymienionych działanie systemu Start-Stop polega głównie na wyłączaniu silnika w chwili zatrzymania samochodu, jak i ponownym jego uruchomieniu w celu kontynuowania jazdy (chociażby na skrzyżowaniach, mających sygnalizację świetlną). W zaawansowanym rodzaju systemu Start-Stop można wyróżnić natomiast dodatkową funkcjonalność, która umożliwia akumulowanie dodatkowej energii, wytwarzanej podczas hamowania (tak zwanej rekuperacji), jaką i ograniczenie ładowania akumulatora w chwili przyspieszenia (przez alternator).
Akumulator EGB, czy AGM?
W najbardziej podstawowych wersjach systemu Start-Stop zaleca się stosować baterie, które powstały w technologii EFB. Posiadają one specjalistyczną powłokę, wykonaną z poliestru na płycie dodatniej, która pomaga utrzymać czynną masę akumulatora w płytach. Dzięki takiemu rozwiązaniu, akumulatory EFB mają dwa razy większą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do zwykłych akumulatorów, zasilając odbiorniki energii elektrycznej w aucie przy wyłączonym silniku i gwarantując ponowne uruchomienie pojazdu.
Natomiast w dużo bardziej zaawansowanych rodzajach systemów Start-Stop powinno się stosować akumulatory wykonane w technologii AGM. W tejże technologii między płytami z ołowiu umieszcza się maty z włókna szklanego nasączone elektrolitem, co znacznie zwiększa efektywne funkcjonowanie akumulatora. Akumulatory AGM w porównaniu do EFB są dużo bardziej wydajne, gdyż mogą zasilić większą ilość odbiorników, a także funkcjonować nawet przy niskim poziomie naładowania baterii.
Uwaga! Fachowcy dopuszczają jak najbardziej możliwość użytkowania akumulatorów AGM w pojazdach, w których wczesniej była zamontowana bateria EFB. Trzeba mieć jednakże na uwadze, że odwrotny zabieg nie jest zalecany.
A jak będzie wyglądać sprawa w wypadku założenia zwykłego akumulatora w samochodzie, mającym system Start-Stop? Nie jest to opłacalne posunięcie, głównie ze względów finansowych. Jego zużycie nastąpi bowiem w przeciągu pięciu miesięcy i trzeba będzie go znowu wymienić.
Nowy akumulator – wyłącznie po adaptacji
Założenie w samochodzie całkiem nowego akumulatora, który będzie dostosowany do wybranego rodzaju systemu Start-Stop, to niestety nie wszystko. Konieczne będzie bowiem jego odpowiednie zaadaptowanie (innaczej mówiąc zakodowanie) z komputerem pokładowym znajdującym się w samochodzie. Dlaczego jest to aż tak ważne? Chodzi w dużej mierze o zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w samochodzie, jak i odpowiedniego ładowania akumulatora. Proces adaptacji będzie zwykle polegał na wpisaniu do systemu kodu katalogowego wybranej części, jak i nowego akumulatora. W wypadku możliwego pominięcia czynności adaptacyjnej może się zdarzyć, że wybrane elementy należące do systemu Start-Stop nie będą funkcjonowały tak jak trzeba, albo w ogóle nie zadziałają.
Uwaga! W wybranych samochodach, mających system Start-Stop zaadaptowanie całkiem nowego akumulatora jest w pełni automatyczną funkcją, w innych zaś trzeba ją wykonać samodzielnie, z użyciem komputera, albo też urządzenia wraz z zainstalowanym właściwym oprogramowaniem i podpieciem do gniazdka EOBD.
Podsumowując powyższe warto zauważyć, że akumulatory w systemach Start-Stop można jak najbardziej wymieniać samodzielnie, niemniej jednak czasami wymagać to będzie ręcznego kodowania, co nie dla każdego jest proste.